Hype

Pojem hype je marketingová metoda k vytvoření povědomí mezi lidmi o nějakém produktu nebo pojmu. Slovník jej překládá jako humbuk nebo bombastická reklama.

K vytvoření dobrého hype se dnes obvykle používá směs marketingových postupů, jako je vytvoření obrázků, videí, PR článků. Dále protlačení těchto informací do médií a další marketingové aktivity.

Hype křivka

Společnost Gartner publikovala tzv. hype křivku1)2)3), která popisuje jak hype běžně funguje při vytváření hype produktu. V bodě nula jsou vytvořeny veškeré podklady, poté křivka dosáhne svého maxima (vrchol, mediální hvězda, přemrštěné očekávání, přehnané nadšení), tedy daný produkt se stane populárním, protože o tom každý mluví, protože je to zrovna moderní. Produkt se ale ještě vyvíjí, takže má své mouchy, zároveň o něm všichni jen mluvili a málokdo opravdu používal, takže po chvíli, po odeznění chvilky slávy přestává být moderní a křivka prudce klesne (deziluze, vystřízlivění). Později poté v lepším případě pomaličku roste aby se dále ustálila.