Toto je starší verze dokumentu!
Znalostní pracovník je ten, která si vydělává na živobytí tím, že rozvíjí a používá znalosti. Proces, pomocí kterého tvoří hodnoty probíhá v jeho hlavě, je částečně podvědomý a druhým člověkem nelze bezprostředně kontrolovat. Pracuje tak, že myslí.
Čím vyšší je znalostní náročnost pracovní pozice, tím více znalostí potřebuje pracovník pro její vykonávání a tím těžší je ho nahradit. Takový pracovník vytváří větší náklady, ale také přináší větší hodnoty.
V naší společnosti nebyli dříve (ve 20 století a dříve) znalostní pracovníci tolik rožšíření a proto bývá ve vedoucích pracovnících zakořeněný tradiční, autoritativní způsoby a metody řízení a kontroly tzv. manuálních pracovníků. Toto však u znalostních pracovníků značně selhává a způsobuje mnoho problémů, nedorozumění a ve výsledku znižuje eketivitu a produktivitu.
Vztah znalostního pracovníka a manažera je potřeba pojmout nikoliv jako vztah domunijícího a podřízeného, ale na vztah dvou rovnocenných partnerů, jehož hlavním úkolem je spolupráce. Technická a společenský vývoj způsobují, že stále více pracovníků spadá do kategorie znalostní pracovník.
Aby znalostní pracovníci dokázali co nejlépe využít svůj potenciál, musí dostat jistou svobodu se samostatně rozhodovat.
| Manuální pracovník | Znalostní pracovník | |
|---|---|---|
| Pracovní postup | zjevný | skrytý |
| Viditelnost práce | vysoká | nízká |
| Vazba na výsledky | přímá a okamžitá | nepřímá, efekt se projevuje opožděně |
| Znalost | v hlavě manažera | v hlavě pracovníka |
| Reakce na podněty | stanovená | pracovník se rozhoduje sám |
| Kontrolu provádí | manažer | pracovník |
| Výkony se měří | souladem se standardy | na základě přínosu pracovníka |
| Role pracovníka | nástroj | prostředník |